alt
alt News alt Catalog alt Collection alt Artists alt Contact alt Newsletter alt
Catalog alt alt
MF8007 | BUY
Loeillet
Sonatas & Triosonatas

LA CACCIA
Patrick Denecker, director

The confusion which reigns around the Loeillet dynasty of Ghent stems from two of its celebrated members who, as well as being cousins, shared the same first name – Jean-Baptiste. The elder of the two made his career in London and became known as John of London (John Loeillet of London). He apparently played a leading role in the musical life of the time and introduced Corelli’s works to England.

The other Jean-Baptiste, known as Loeillet of Ghent, the son of a violinist and orchestra leader, lived first at Ghent before moving to Bordeaux with his father. He entered the service of the archbishop and composer Paul-François de Neufville de Villeroy at Lyons, where he died young. He left 48 sonatas for recorder in four volumes, published first in Amsterdam and later reissued in London. The Amsterdam editions were all dedicated to members of the French nobility. These sonatas in the Italian style take the four-movement form of the sonata da chiesa.

The Loeillet family made a significant contribution to the English recorder tradition.



01.08.2007
La Libre Culture
Martine Dumont Mergeay
Sonates, John, Jean-Baptiste et Jacques Loeillet La Caccia, Patrick Denecker

Casse-tête Loeillet : deux d'entre eux, cousins de surcroît, se prénomment Jean-Baptiste, l'un est "de Gand" (1688-1720), l'autre est "de Londres" (1680-1730), et surnommé John. Le troisième, frère du précédent, s'appelle Jacques (1685-1748), il s'établit à Bruxelles, c'est à lui qu'on doit dans le présent enregistrement, l'unique sonate pour deux traversos. Les autres sonates sont pour flûtes à bec et/ou flûtes de voix, tenues par Patrick Denecker et Mirella Ruigrok, parfois rejointes, dans la forme trio, par le hautbois de Marcel Ponseele. Rien que du beau monde pour des partitions raffinées, typiques de la vie musicale privée de l'époque, auxquelles manquent ici quelques "affetti" dans les parties solo, et, du côté de la basse continue, un minimum d'allant dans les mouvements lents. Le meilleur est dans le vif.


 
Musica Ficta Musica Ficta Musica Ficta